نحوه کار بالابر به این شیوه است که با روشن شدن موتور، بالابر به سمت بالا حرکت می کند اما در صورتی که شیر برقی روشن شود بالابر به سمت پایین حرکت می کند. زمانی که بالابر به سمت بالا حرکت می کند موتور شروع به چرخش می کند و پمپ هیدرولیک را به چرخش در می آورد و روغن داخل مخزن را به سمت جک هیدرولیک انتقال می دهد .تا پمپاژ صورت گیرد در این لحظه است که بالابر شروع به حرکت می کند و به سمت بالا می رود و زمانی که بالابر به سمت پایین حرکت می کند، در صورتی که برق وارد بالابر شود، شیر برقی اجازه تخلیه روغن را به تانک می دهد. دلیل انعطاف پذیر بودن بالابر هیدرولیک استفاده از شلنگ های قابل انعطاف است.
در آسانسورهای هیدرولیک به خاطر اینکه کادر وزنه وجود ندارد و سیستم جک هیدرولیکی باید تمامی کابین و مسافران را جابهجا کند نیاز به موتورهای قوی تری هست. در این آسانسورها یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن به همراه یک شیرالکتریکی مخصوص که اصطلاحاً پاور یونیت نامیده میشوند وظیفه تأمین فشار روغن برای جک هیدرولیک را داراست. برای راهاندازی موتور به خاطر وجود موتورهای قوی تر در صورت استفاده از درایو یا سافت استارتر نیاز به هزینه بسیار بالاتری است پس لذا معمولاً برای شروع به کار موتور پمپ هیدرولیک از سیستم رایج ستاره – مثلث استفاده میشود. اما این موتور و فشار تنها در حرکت به سمت بالا مورد نیاز است و برای حرکت کابین به سمت پایین نیازی به روشن کردن موتور و مصرف توان نیست و تنها با باز کردن یک شیر و خالی کردن روغن جک کابین به آرامی به سمت پایین حرکت میکند. به عبارت دیگر یک سیستم هیدرولیک تنها در نیمی از مسافت حرکتی خود (تنها به سمت بالا) خود توان قابل ملاحظهای مصرف میکند و در نیمه دیگر (تنها به سمت پایین) از نیروی گرانش استفاده میکند و این موضوع مصرف برق بالاتر آن نسبت به آسانسورهای دوسرعته را منتفی میکند.
آسانسورهای هیدرولیک، تنها برای حمل مسافر کاربرد نداشته و برای بالابری بارهای سنگین نیز کاربرد به سزایی دارد. انواع آسانسورهای حمل بار شامل آسانسور خودروبر قیچی، آسانسور خودروبر، و بالابر کارگاهی را شامل میشود که عموما از نیروی هیدرولیک برای بالابری استفاده میشود. هم چنین، آسانسورهای هیدرولیک مناسبترین وسیله برای پارکینگهای نیمه مکانیزه بهشمار میرود و از بالابرهای هیدرولیک در پارکینگهای تمام مکانیزه استفاده میشود، که در این صورت، وظیفه جابجایی خودرو در راستای عمودی را به عهده دارد.