اجزای بالابر هیدرولیکی
بالابر های هیدرولیک امروزه در صنعت و افراد جامعه جهت جابه جایی مورد استقبال قرار گرفته اند و هرجایی نیاز به ایمنی در جابه جایی باشد بی شک بالابرهای هیدرولیک انتخاب اول هستندبه خصوص در مواقعی که تناژ های سنگین تری برای جابه جایی باشد هر سیستم دارای معایب و محاسنی می باشد بالابر های هیدرولیک هم همینطور ولی در کل نسبت به بالابر های موتور گیربکسی محاسن و ایمنی بیشتری دارند.
اجزای تشکیل دهنده بالابر های هیدرولیک
ریل ها
ریل های آسانسوری یکی از اجزای اصلی آسانسور ها هستند و برای حرکت بالا و پایین دستگاه استفاده می شوند. این ریل ها معمولا از جنس فولادی یا آلومینیومی هستند و بر روی دیوار یا ستون نصب می شوند. ریل های آسانسوری به دو صورت نیمه استوانه ای و مستطیلی ساخته می شوند و برای نصب و نگهداری به توان متخصصان صنعت آسانسور بستگی دارد.
ریل های آسانسوری به دو صورت هیدرولیکی و الکتریکی طراحی می شوند. انتخاب نوع ریل مناسب برای هر نوع آسانسور وابسته به حجم تردد، ارتفاع بلندی و وزن بار استفاده شده است. به طور کلی، ریل های آسانسوری برای حرکت صاف و بی صدا دستگاه ضروری هستند و از این رو باید به آنها با دقت کامل توجه کرد.
یونیت های هیدرولیک
جهت استفاده از نیرو و حرکت قابل تولید توسط مصرف کننده ( عملگرها ) ابتدا احتیاج به واحدی می باشد که می تواند نیروی چرخشی که توسط مولد دورانی تولید می گردد یونیت هیدرولیک ( به صورت الکتریکی توسط الکترو موتور یا موتورهای بنزینی ، موتورهای گازوئیلی ، توربین های آبی ، توربین های گازی ، توربین های بادی یا هر مولدی که بتواند عمل چرخش با قدرت ثابت را ایجاد نماید )را با استفاده از پمپ ، فشار شکن و لوازم جنبی دیگر به فشار هیدرولیکی تبدیل نماید .به واحدی که امکان این عمل را برای ما میسر می سازد مجموعه ی (واحد) تولید فشار هیدرولیکی ( Power Pack ) می گویند .
اجزا اصلی یونیت های هیدرولیک
الکترو موتورها
موتور آسانسور هیدرولیک یکی از اجزای کلیدی آسانسورهای هیدرولیکی است که برای حرکت آن به کار میرود. این نوع موتور برای ایجاد انرژی مورد نیاز برای جابجایی آسانسور از قدرت هیدرولیک استفاده میکند. این موتور در باکیوم قرار دارد و انرژی را از جریان روغن دریافت میکند. موتور آسانسور هیدرولیک به دلیل عملکرد خیلیساده، نگهداری آسان و هزینهی کمتر نسبت به موتورهای برقی از آنها برای آسانسورهای کوچکتر استفاده میشود. این موتورها عموماً برای آسانسورهای باری قدیمی به کار میروند. با این حال، موتورهای شیب دار هیدرولیک نیز با آسانسورهای باری بزرگتر و سنگینتر استفاده میشوند.
پمپ ها
پمپ ها در سیستم های هیدرولیکی جهت تامین قدرت مورد نیاز و کنترل آن اغلب از پمپ های جابجایی مثبت پیستونی دنده ای و پره استفاده می شود .واحد تامین قدرت یک سیستم هیدرولیک از یک محرک اولیه و یک پمپ تشکیل شده است. محرک اولیه انرژی به حرکت درآوردن پمپ را تامین میکند ،محرک اولیه ممکن است یک الکتروموتور و یا یک موتور احتراقی باشد پمپ با دریافت این انرژی آن را تبدیل به انرژی سیار میکند به طور کلی پمپ های جابجایی مثبت از بازده حجمی خوبی برخوردار بوده و از آنها در سیستم های عمل کننده در فشار بالا استفاده می شود در این پمپ دبی سیال خروجی مستقیماً با سرعت مهر و ورودی متناسب است به منظور جلوگیری از وارد آمدن آسیب های جدی بایستی از به کار انداختن این پمپ ها در هنگام مسدود بودن مجرای خروجی اجتناب نمود.
شیرهای برقی(بلوک بالابری)
ارتباط بین سیال هیدرولیک سیگنال کنترل و جک ها توسط شیرهای هیدرولیکی برقرار میگردد شیرهای آسانسوری معمولاً از نوع تحریک سلونوئیدی بوده و و به نسبت شیرهای صنعتی هیدرولیکی دارای دقت بیشتری در کنترل حرکت جک ها می باشند معروف ترین نوع شیر آسانسوری در بازار امروزه شیر های بلین می باشد که می تواند کنترل کاملی در جک هیدرولیک داشته و زمان پایین آمدن و بالا آمدن ها را با سرعت متفاوت کنترل کنند و هینطور دارای تنظیم های متنوعی برای کنترل حرکت می باشند که کاربر می تواند با تجربه و اطلاعات کاتالوگ از آنها استفاده کرده و حرکت نرمتری به آسانسور و بالابر ها بدهد نوع دیگر شیرهای هیدرولیکی که در صنعت آسانسور کاربرد فراوانی دارند شیرهای هیدرولیک بالابری میباشند این نوع شیر ها دقت شیر های آسانسوری را نداشته ولی در کل از شیرهای صنعتی دقت بیشتری دارند و معمولاً بیشتر کاربرد آنها برای بالابر های هیدرولیک حمل بار می باشد یکی از کاربرد های اساسی شیر های آسانسوری و بالابری تنظیم سرعت جک در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن کابین می باشد که البته معیارهای دیگری برای محاسبه آنها وجود دارد از جمله نوع موتور به نسبت نوع پمپ که می خواهد از آن استفاده شود.
روغن هیدرولیک
علاوه بر وظیفه اصلی یک سیال هیدرولیک که انتقال فشار و توان در سیستم است یک روغن هیدرولیک دو وظیفه مهم دیگر بر عهده دارد روانکاری قطعات فلزی برای جلوگیری از فرسایش آنها و همچنین انتقال حرارت از قطعات سیستم به مخزن هیدرولیک جایی که این حرارت به محیط خارج منتقل می گردد در انتخاب سیال هیدرولیک باید عامل اصلی توجه گردد اول سازگاری آن با حلقه های آب بندی و یاتاقان ها و دوم خواص فیزیکی سیال مخصوصاً ویسکوزیته آن در موارد خاص شاید لازم باشد به دیگر ویژگی های روغن مثلاً مقاومت در برابر آتش یا آلوده کردن محیط نیز توجه شود در سیستم های هیدرولیک که امروز ساخته می شوند معمولا از پنج نوع سیال استفاده می شود سیال بر پایه روغن های نفتی امولسیون ها مخلوط آب و گلیکول سیالات سنتیک و سیالات بر پایه روغن های گیاهی روغن های هیدرولیک ساخته شده بر پایه نفت سیال استاندارد هستند ودر سیستم های هیدرولیکی رایج ترین آن ها به شمار می روند روغن های هیدرولیک استاندارد ارزان هستند و خواص روانکاری بسیار خوبی دارند و با اغلب مواد به کار رفته در حلقه های آب بندی سازگارند ولی این روغنها دو عیب اصلی دارند اولین آتش گیر هستند و بنابراین نمیتوان از این روغن ها در سیستم های هیدرولیک حرارت زیادی دارند یا شعله با آتش در آن وجود دارد استفاده نمود مثلاً در کارخانه های فولاد سازی نورد ریخته گری و معادن چنین شرایطی حکمفرما است در چنین مواردی باید یک سیال هیدرولیک مقاوم در برابر آتش و حرارت به کار برد عیب دیگر روغن ها بر پایه نفت این است که به محیط زیست آسیب می رسانند وجود این دو در روغن های هیدرولیک که استاندارد سبب شده که صنایع مرتبط با سیستم های هیدرولیکی دو هدف را دنبال کنند ساخت سیستم های کاملا آب بندی و با نشتی های صفر تولید سیالات سازگار با محیط زیست که اولا آن در طبیعت تجزیه پذیر باشند و ثانیاً سمی نباشد.
کارسلینگ ها
کارسلینگ از قطعات مکانیکی می باشد که وظیفه حمل کابین وارتباط با ریل های آسانسوری جهت حرکت را دارد کارسلینگ دارای پاراشوت لحظه ای بوده که درهنگام افزایش سرعت کابین یا سقوط آسانسور به طور کامل می ایستد و به سمت پایین سقوط نمی کند از این رو جزء قطعات بسیارپراهمیت تلقی می شود که باید در خرید آن دقت لازم را به عمل آورد و همینطور باید قبل از استفاده کاربری پاراشوت ها تست گردند تا از سهت عملکرد آنها مطمئن شویم.کارسلینگ های هیدرولیک نصب آسان تری به نسبت سیستم های گاورنر دارند و روی همان ریل هایی که وظیفه حرکت کارسلینگ بر روی آن را دارند نصب می گردند .سازه یا کفی قسمت اصلی در کارسلینگ آسانسور هیدرولیک محسوب می شود باید بتواند تحمل وزن کابین و بار آن ونیروهای وارد شده از سوی آن ها را تحمل کند. از لحاظ ظاهری این سازه به صورت L شکل هست.کاراسلینگ ها بر اساس نوع جک به دو دسته جک در کنار مستقیم و جک در کنار غیر مستقیم دسته بندی می شوند. اجزای یک کارسلینگ عبارتند ازکفشک ها،فلکه هرزه گرد،مکانیزم پاراشوت و فنر ها،یوک ،زیرجکی،گلدانی سیم بکسل ،رولرها و پیچ مهره ها.نوع کاربرد آنها در آسانسور ها، بالابرها و هوم لیفت ها یکسان می باشد اما از لحاظ تناز قابل حمل و ابعاد واندازه ها و نحوه کاربرد آنها متفاوت می باشد
جک های هیدرولیک
جک هیدرولیک یک ابزار یا دستگاه است که برای افزایش یا کاهش ارتفاع یا برای حمل و جابجایی اشیاء سنگین استفاده میشود. این جکها بر پایه اصول هیدرولیک عمل میکنند، به این معنی که از قدرت فشار مایعات، مانند روغن هیدرولیک، برای ایجاد نیروی لازم برای حرکت پیستون یا مکانیزم دیگر در داخل جک استفاده میکنند.
اصول عملکرد جک هیدرولیک بسیار ساده است: زمانی که مایع (معمولاً روغن) به داخل جک پمپ میشود، فشار درون جک افزایش مییابد و این فشار باعث حرکت پیستون داخلی جک به بالا یا پایین میشود، بسته به نیاز کاربر. این جکها به دلیل قدرت بالا و عملکرد قابل اعتمادشان در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرند، از جمله خودروسازی، ساخت و ساز، صنایع نفت و گاز، و سایر صنایع که نیاز به حمل و جابجایی بار سنگین دارند.
تابلو برق ها
تابلو برق آسانسوری یک قطعه مهم در سیستم آسانسور است که مسئولیت کنترل و مدیریت اجزای آسانسور را بر عهده دارد. این تابلو دارای دستگاه های کنترل مناسب برای کنترل سرعت، جهت حرکت، چرخه و دستورالعمل های اضطراری برای خاموش کردن آسانسور در صورت بروز خطرات ناگهانی می باشد. علاوه بر این، تابلو برق آسانسوری باید عملکرد بهینه و مطمئنی داشته باشد تا از هرگونه حادثه یا خسارتی به کاربران جلوگیری شود. تعمیر و نگهداری منظم این تابلو از اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است همواره توسط تکنسین های متخصص انجام شود.
قیمت بالابر ها و هوم لیفت ها بسته به نوع آنها کیفیت ساخت،نوع طراحی،برندهای استفاده شده،تجهیزات جانبی به کار رفته،تناژ جابه جایی،سرعت کاری ،ضریب های ایمنی به کار رفته در کار،مکان نصب،نوع پوشش بعد از نصب و موارد دیگر متفاوت است ولی در یک برسی کلی می توان این تجهیزات را اگر به طور اصولی نصب گردند بسیار کم اصطلاک و مقرون به صرفه می باشند.