سیلندرهای آسانسوری و بالابری
نوع استفاده شده در بالابر ها و آسانسورهای هیدرولیک سیلندر ها یا همان جک های یک کاره استفاده میشود سیلندرهای یک کاره تنها در یک جهت نیرو وارد میکنند و با قطعات فشار سیال از آن به صورت اتوماتیک به وضعیت اولیه باز می گردند سیلندر ها یا همان جک های یک طرفه ممکن است از نوع کششی و فشاری باشند که در بالابر های هیدرولیک معمولاً از نوع فشاری می باشند در سیلندرهای یک کاره فشاری سیلندر به هنگام حرکت رو به جلو نیرو وارد میکند و به محض برداشتن فشار از سیلندر خود به خود به عقب حرکت خواهد کرد جک یک طرفه به هنگام حرکت رو به عقب نیرو وارد می کند و به محض برداشتن فشار از آن خود به خود به جلو حرکت خواهد نمود حرکت برگشت در سیلندرهای یک کاره ممکن است توسط یک فنر داخلی و یا یک وزنه خارجی انجام شود که در بالابر ها و آسانسورهای هیدرولیکی همان کابین و کارسلینگ به عنوان یک وزنه عمل کرده و در هنگام پایین آمدن کمک جک می کند نیروی جک به وسیله کابین و یا کفی بالابر به شافت وارد شده و شافت تحت فشار باعث می گردد که روغن هیدرولیک را از داخل سیلندر جک تخلیه نماید و و در نتیجه عمل پایین آمدن کابین یا کفی بالابر و آسانسور صورت می گیرد و سیال به داخل مخزن هیدرولیک انتقال پیدا میکند در این مدل جک ها معمولاً آب بندی در گلویی جک صورت می گیرد و پیستون به صورت آزادانه در سیلندر بازی می کند به دلیل اینکه اگر پیستون به صورت جذب داخل سیلندر باشد برای مدلهای بالابری و آسانسوری باعث کند شدن حرکت پایین آمدند میشود در نتیجه معمولاً پیستون به صورت آزادانه در سیلندر بازی می کند و جک را از گلویی آب بند می نمایند جک های دوطرفه هم در صنعت هیدرولیک بسیار پرکاربرد هستند اما در در صنعت آسانسور معمولاً از جک های دوطرفه استفاده نمی گردد.

نوع دیگری از جک ها که در صنعت آسانسور کاربرد فراوانی دارند جک های تلسکوپی میباشند هنگامی که کورس حرکتی زیادی در یک سیلندر مورد نیاز باشد معمولاً از سیلندر های تلسکوپی استفاده می شود این سیلندر ها در حالت بسته طول کوتاهی دارند در حرکت رو به جلو و عقب سیلندر های تلسکوپی به صورت طبقه ای یا همان مرحلهای باز و بسته می شوند هر طبقه از سیلندر های تلسکوپی یک پوسته فولادی است که در پوسته طبقه قبلی جا گرفته است کاربرد این نوع جک ها در کامیون های کمپرسی و همینطور آسانسورهای هیدرولیک که محدودیت ارتفاع دارند و نمیتوان از جک های یکطرفه استفاده کرد از جک های تلسکوپی استفاده می کنند معمولاً از ارتفاع ۱۲ متر به بالا میتوان در ساختمان ها از جک های تلسکوپی استفاده نمود از معایب آنها می توان پیچیدگی کار به نسبت جک های یک طرف و همین طور هزینه بیشتر آنها نسبت به مدل های دیگر نام برد از مزایای آنها می توان سرعت بیشتر آنها را به نسبت جک های یکطرفه استفاده شده از آسانسور ها و بالابر ها و همینطور کوبل مستقیم آنها به کابین نام برد که دیگر سیم بکسل در آن ها حذف می گردد چه باعث ایمنی بیشتر می گردد.
